Alla inlägg under oktober 2011

Av Melinda - 27 oktober 2011 19:21


Sen var det bara fem.


Vi var ett gäng på sex tjejer som höll ihop i vått och torrt.

Att just Gabriella drabbades ställer jag mig frågandes till, än idag.

Det kunde lika gärna ha varit jag.

Vi förlorade henne i vad som började med bröstcancer, en kall februaridag.

Året var 2006.

Jag och Erika hade hälsat på henne i Umeå ungefär två veckor innan hon

dog.

Nu var det ett faktum, och vi kunde inte längre undvika att lyfta frågan.

Vid det här skedet var hon redo, hon ville inte vänta längre.

Hon kände sig som en belastning, och ville inte vara till besvär.

Jag blir ledsen när jag tänker på saker som hon sa till oss den där dagen.

Saker som tyngde henne ända fram.

Hon är saknad.


Veckan i övrigt.

Jag har forcerat fram och har inte haft tid att tänka på annat än arbetsuppgifter,

av alla de (o)möjliga slag.

Carola kom förbi tidigare och kidnappade med sig lillkillen så nu är jag hundlös

och till när vet jag inte.

Hon tycker att jag ska passa på att fara på nå "galejj" i helgen =)


Förra helgen när jag jobbade kom en man in och sa att han ville köpa min bil.

Jag blev stum.

Frågade om han kommit rätt och om han visste att min bil är den gamla fula

gul/brunfärgade golfen på baksidan av Hudverket.

Det visste han, mycket väl.

Han sa att han sökt med ljus och lykta efter en sån bil, och han ombad mig

att fundera på saken.

Jag har inte haft en tanke på att sälja den, men konsulterade i alla fall Emil.

Få se då.


Nu är det dags för träning.

Det har varit en bra matdag, så jag förväntar mig ett bra träningspass på det.



// Melinda


 


  

Av Melinda - 24 oktober 2011 15:27


We are living in a material world,

and I am a material girl.

 

Nä det är jag inte, men jag har gjort en sak som jag inte gjort förut och jag känner mig

ganska teknisk =)

Inte allt för sällan får jag boktips av folk.

Både av kunder och vänner.

Nu sist var det en kund som rekomenderade en bok som jag fastnade för, bara av namnet och

sen använde jag dagens fantastiska teknik till att ladda ner den som ljudbok på telefonen.

Ett par timmars promenader i helgen har jag spenderat under inläsning av "munken som sålde

sin ferrari"

Jag är däremot inte såld än, men jag brukar inte falla för en bok direkt.

Jag är mera skeptisk tills den övertygar mig om sin mening och sin poeng.


Det här blir kort, för jag har inte låtit Rally gå sin sedvanliga lunchpromenad då jag spenderade

den tiden med en lyktanfika i gott sällskap.

Egoist.

Därför ska jag ta en tidig hemgång, och samtidigt ge mig själv en klapp på axeln för utmärkt

arbete på kontoret idag.

Jag har inte fått sitta här en heldag på evigheter och jag hade verkligen en hög med uppgifter 

att brottas med.

Jag sammanfattade just dagens "att göra lista" och kan stoltsera med att jag fick bocka av hela

12 punkter.

Dessutom har jag rensat och sorterat bland mina löst liggande papper.

Jag kommer sova fantastiskt gott inatt.


Adjö.


// Melinda



     



Av Melinda - 21 oktober 2011 10:36


More than words can say.


Jag fullkomligt älskar kommunikationssättet mail.

Att välja när man ska ha kontakt med folk är, som jag lever, med ständiga

bokningar, en förutsättning för att ha kontakt med människor utanför

kundkretsen, över huvudtaget.

Jag pratar aldrig med säljare i telefonen.

Jag vägrar.

De får maila mig, och vill de inte göra det, då har vi ingenting med varandra

att göra alls.


Att mail passar mig så bra, har nog också att göra med att jag tycker väldigt

mycket om att skriva.

Ord är mäktiga.

Men ord kan också missförstås.

I slutändan är det dock vad en person gör, som talar.

Dessutom högre än alla skrivna ord sammanlagt.


Om man nu ska vara, så kallad vuxen, måste man ju kunna bjuda även på en

riktigt ful bild :) (se nedan)


Önskar Er en fin fredag.


// Melinda


     

Av Melinda - 19 oktober 2011 21:24


Det är storm,

både ute & inne.


Idag var sannerligen ingen vanlig dag.

Även fast många av mina dagar är kantade av diverse möten och projekt,

så var ändå denna onsdag lite extra annorlunda.

Halva dagen har jag spenderat på Furuhedsskolan med vår MUF-förening.

Eller ett par av dem som den består utav.

Själv kvalar jag precis just inte in.

Jag är alltså vuxen.

Syftet med besöket var att fånga in ungdomarnas syn på Kalix.

Hur är det att växa upp och vara ung i Kalix idag?

Vad saknas, vad är bra, vad kan bli bättre?


Efter arbetet på skolan, tog vi en lunch på hotellet för att äta givetvis,

men också för att sammanställa våra enkäter.

Dessutom gjorde vi ett kort studiebesök i nattklubben, då en av oss inte

hade sett resultatet av renoveringen.

Resten av dagen var jag schemalagd på salongen.


För en stund sedan ringde Linda.

Hon är på plats i Örebro för att deltaga på partistyrelsens mötesdagar.

Hon sitter i samma arbetsgrupp som Filippa Reinfeldt och jag kan inte

låta bli att tala om hur stolt jag är över henne.

Om ni bara visste hur duktig hon är, den kvinnan, och hur mycket plats

som ges till just hennes åsikt fast vi är samlade i samma rum med den

ena höjdaren efter den andra.

Inom politiken kommer verkligen hennes kunnande och intelligens till

sin rätt.


I morgon ska jag besikta bilen kl 08.

Jag känner mig lite spänd.

Jag har ju inte så lång relation i ryggen med min nuvarande bil.

Jag har till exempel aldrig gjort något annat med den, än att ömsom

tanka, ömsom gasa.

Undra om det tjuter någonstans när den vill mig något ? :/


// Melinda


             

Av Melinda - 15 oktober 2011 10:59


Ful.

Finnig.

Förslappad.


Underbar morgon vid älven idag.

Djupa friska andetag.

Just som jag strosade runt där nere bytte min spotifylista över till låten

Hallelujah, framförd på ett Gospellikande sätt, av en av mina största

ungdomsidoler Michael Bolton.

I all sin storhet fångades jag av en nästan religiös känsla.

Och när jag sen kom till jobbet hittade jag en bortglömd cola light i kylen.

Det kanske är läge att köpa en triss idag ;)


Veckan som passerat har bestått av jobb och ett par enstaka träningspass.

I gårkväll gjorde jag en kritisk bedömning av mitt sätt att leva och min

bleka träningsinsats de sista två åren.

Jag är inte nådig i min kritik till mig själv när det gäller prestationerna

på dessa områden.

Jag äter alldeles för dåligt.

Oftast inte för lite, men rakt igenom dåligt.

Jag tränar varken smart eller effektivt.

Jag har tränat i hela mitt liv.

Längdskidåkning på elitnivå som ung, ridit och spelat fotboll, innebandy

och basket - samtidigt.

Jag har sysslat med friidrott, orientering och bandy i korta perioder.

Jag har läst varenda bok som finns att tillgå kring näringslära och kroppens

förmåga att tillgodogöra och omsätta energi från föda.

Jag vet allt om hur man bygger en sund och bra kropp, jag vet allt om hur förbränning ska gå till, och dessutom kan jag nästan allt om kostillskott.

Trots all min kunskap lever jag inte som jag lär och har inte gjort det på

evigheter.

Därav resultaten.

Om det så ska bli det sista jag gör så ska jag styra upp den här biten.

Vilket inte betyder att jag ska träna sju dagar i veckan som ett tok, utan

ha en strukturerad, väl genomtänkt träningsplanering som fokuserar på

mina brister, i symbios med rätt kost på rätt tidpukt.

Hur svårt kan det vara??

Amen.


Det verkar som att jag idag kommer att få träffa en person som har

betytt oerhört mycket för mig under stora delar av mina sista tio år i

livet.

En person som jag har gått igenom eld tillsammans med, de stunder av

vårt unga liv då saker inte alltid var en dans på små röda rosor.

En människa som bär på den finaste av själar, och en vänskap som jag

värderar ofantligt högt.

J.

  


Dessutom har jag under veckan som gått hunnit spendera en helkväll hos

Jocke & Maria.

Jag älskar mina raka och ärliga konversationer med Maria.

Hon talar om för min hjärna exakt det som min magkänsla skriker.

Och på så sätt har hon alltid en förmåga att knuffa in mig på rätt spår.


I gårkväll ramlade jag in på en kaffe hos Anders och Linn & kidsen.

Lisa och Sigge kom förbi, och då min Rally har mindervärdeskomplex

gentemot snygga Sigge, fick vi köra någon slags hundpsykologisk "Cesar

Milan session" med hundarna.

Det gick inte BRA men hyffsat, och bättre och bättre efter hand.

Jag tror jag ska göra detta till ett övningsprojekt och träffas med Lisa

och Sigge oftare.


Redan nu längtar jag till i morgon då jag ska träffas med mitt galahärliga

tjejgäng.

Minst en sån dos i veckan borde ingå i form av skriftlig lagtext.


// Melinda



         

Av Melinda - 8 oktober 2011 12:14


"the secret is still my own,
and my love for you is still unknown"


Igår var det medlemsfest för NOVA/TC (lokal träningsanläggning).

Det var en trevlig sittning, i första hand för att det innebar umgänge

med några av mina närmsta vänner.

Jag har blivit alldeles för trött.

Hade jag fått bestämma hade jag tagit med mig dessa vänner hem och

spenderat kvällen med dem, på soffan.

Jag försökte ändå att anstränga mig för den goda sakens skull och är

sammantaget nöjd med kvällen.


Förra helgen spenderade jag i Umeå, tillsammans med många andra

partikollegor från hela norrland.

Vi lyssnade på oerhört intressanta dragningar av divere olika ministrar.

Förutom det så hade vi ett par trevliga middagar, och ett gott utbyte

av ideér med andra duktiga och intressanta personer.

Nätverkande.

Jag bodde som vanligt med Linda, och tur jag lärt mig genom åren att

kvinnan snarkar som en hel karl!

Mina pluggar dämpade det värsta, så att jag lyckades skramla ihop nån

lilltimme med sömn, men när jag kom hem i söndags var jag mera död

än levande :)


Måndagen började med kommunstyrelsemöte.

Vi fick en bra information från näringslivsenheten.

I övrigt var det ett ganska platt möte.

På kvällen hade vi partimöte.

Det var riktigt roligt och det händer en hel del från vårat håll just nu.

Vi har engagerat och vettigt folk, som är villiga att jobba för förbättringar.


Tisdagen minns jag knappt mer än att vi hade styrgruppsmöte och styrelse-

möte med Kalixföretagarna, direkt efter jobbet på kvällen.

Där är det aldrig problem med att få igång bra diskussioner.

Det är snarare så att vi alltid, av tidsbrist, måste bryta.


Jag har hur som helst jobbat på väldigt bra i verksamheten under veckan,

och anser att jag har gjort mig förtjänt av min lön :)


Ikväll har Julien kalas.

Barnkalas.

Jag vet inte om jag är bjuden, men jag ska hur som helst planka in och

uppvakta honom.

Mitt i allt kanske man känner att man passar in ;)


Trevlig helg!


// Melinda


       








 

Ovido - Quiz & Flashcards